“Art is not what you see, but what you make others see.”
LUDVIG (°2014)
Theatercollectief LUDVIG werd in 2014 door Tom De Beckker boven de doopvont gehouden met een bewerking van Euripides’ meesterwerk Medea.
De première van I, Medea vond plaats in Theater Het Appeltje, het kleinste kamertheater van Antwerpen. (In 2021 werd de Nederlandse vertaling IK, MEDEA op locatie gebracht in Fort Hoboken en later ook in Theater Het Klokhuis door KC Vlaams Fruit)
Doel van het collectief vanaf dag één was, en is, om maatschappelijk relevante producties te maken, zonder het publiek een geweten te willen schoppen. Duidelijke, transparante producties die de kijker aan het denken zetten. Zowel met bewerkingen van klassiekers als met nieuwe teksten.
Er werd gekozen om in het Engels en in het Nederlands voorstellingen te maken, uit liefde voor de beide talen.
In 2015 volgde MARTHA in Theater Het Klokhuis, een originele productie die samengesteld werd op basis van personages die de actrices zelf wilden spelen. Een stuk over loslaten, maatschappelijke maskers dragen, emigratie en dementie, om maar enkele onderwerpen te noemen. Later dat jaar stond ook Blind Water, een nieuwe originele productie op de planken, opnieuw in Theater Het Appeltje. Een dialoog over een man en een vrouw wiens levenspaden blijven kruisen, en hoe zij naar de wereld kijken.
Lege Ruimtes, opnieuw een originele productie, ging in 2016 in première in Theater Het Klokhuis. Vier mensen, wiens levens onlosmakelijk verbonden zijn, en waar niet alles is wat het schijnt te zijn, overgoten met een kijk op hedendaagse relaties.
Begin 2018 stond Expeditie Antarctica in Theater Het Klokhuis. Een tekst van Greg Houwer, over twee mensen die verdwalen tijdens een realityshow op televisie. Een bijzondere, onderliggende kijk op de relatie tussen mens en media, en waar het toe kan leiden.
Enkele maanden later ging MACBETH MODEL 2.9, KRONIEK VAN EEN VOORSPELDE ZELFVERNIETIGING in première, een locatievoorstelling in Fort Hoboken, en de eerste volledige, productionele samenwerking tussen LUDVIG en KC Vlaams Fruit. Een bewerking van Shakespeares MACBETH, over het donkere pad van macht en intrige. De productie werd opgenomen in het programma Hoboken Zomert, en werd zo ook een samenwerking met het District Hoboken.
Na een moeilijke periode voor de cultuursector door de coronapandemie staat er anno 2025 (eindelijk) opnieuw een originele productie in de startblokken: TWO OF US, een caleidoscoop aan relatiesituaties, waarin heel veel te herkennen valt voor een breed publiek, naargelang met welke mindset ze durven kijken. Opnieuw een samenwerking tussen LUDVIG en KC Vlaams Fruit.
Voor het voorjaar van 2026 wordt er hard gewerkt aan een bewerking van Shakespeares JULIUS CAESAR. Deze productie belooft een originele kijk te worden op het huidige politieke wereldtoneel…
Met het leven en werk van Ludwig van Beethoven als inspiratiebron, is de motivatie en het doel van LUDVIG theatercollectief telkens opnieuw om klare, sprekende en intrigerende producties te maken. Voorstellingen waarin eenieder in het publiek zijn of haar gading vindt. Producties die uitnodigen om na te denken. Om toetsing met het eigen leven te vinden. Om mensen te connecteren. Dit doel houden we ook altijd voor ogen wanneer we aan een nieuwe productie werken, zowel in de keuze van tekst en de dramaturgie, maar evengoed in de keuze van spelers en de regie. Zo vermijden we tunnelvisie en houden we het spectrum zo breed mogelijk, net omdat we voor maatschappelijk relevant theater kiezen. Er is niet één waarheid.
‘Art is not what you see, but what you make others see.’, een definitie van kunst door Edgard Degas, verbinden we net daarom onlosmakelijk met onze naam. We nodigen iedereen uit het leven op zijn of haar manier te bekijken, en altijd met volle aandacht voor de medemens. Het doel van onze producties is om het venster op de wereld voor ons publiek te openen, of verder open te zetten, vanuit de mens zelf, met oog voor iedereen. Waar Beethoven dit met zijn muziek deed, doen wij het met onze theaterproducties. Dat is ons gedachtengoed. De identiteit van LUDVIG.
Tom De Beckker
Tom De Beckker (°1978) is theatermaker (NL/EN). Hij werkt freelance als acteur, regisseur, schrijver en producer. Met zijn theatergezelschap LUDVIG maakt hij sinds 2014 eigen producties. In januari 2018 stond hij op de planken met Expeditie Antarctica van Greg Houwer in Theater Het Klokhuis in Antwerpen, in juni 2018 speelde hij Macbeth in Macbeth – model 2.9, kroniek van een voorspelde zelfvernietiging, op locatie in het Fort van Hoboken. Momenteel werkt hij aan verschillende projecten, waarvan sommige op inspirerende locaties. Meer nieuws volgt. Naast theater speelt hij ook voor tv & film (o.a. in In Vlaamse Velden, Witse, Vossenstreken, The Team II, e.a.) en leent hij zijn stem voor reclame en tekenfilms. (o.a. de stem van Mr. Timmers in Ziggy and the Zootram) Hij is ook werkzaam als taal/dialect coach, zowel voor theater als voor tv & film. Zo werkte hij o.a. samen met Lars Mikkelsen, Jürgen Vogel, Marie Bach Hansen, Billy Howle e.a. aan series en films als The Team I & II, Spider In The Web, The Serpent & The Window.
Agency: https://www.capture.be